Bemutatkozás

Bölcsődénk Ajka város szívében helyezkedik el, a város egyetlen önkormányzati fenntartású bölcsődéjeként. Könnyedén megközelíthető, lakóépületekkel körülölelt, nyugodt, városközponti elhelyezkedése ellenére, zajvédett környezetben biztosítja az ellátást. Gyalogosan és gépjárművel egyaránt jól megközelíthető. Az intézmény 1978-ban épült, pavilon rendszerű épület.
A Városi Bölcsőde 5 gondozási egységben 10 csoportszobában biztosítja az intézménybe járó kisgyerekek napközbeni ellátását. Intézményünk 126 férőhelyes.

A csoportszobák, valamint a gyermekek életteréül szolgáló egyéb helyiségek (fürdőszoba, öltöző) tágasak, világosak, esztétikusak. A csoportszobák berendezése, felszerelése a gyermekek életkorának, fejlettségének megfelelő. A szobákban elkülönített játszósarkokban játszhatnak a kisgyermekek.

Minden gondozási egységhez külön terasz tartozik, amin keresztül megközelíthető az elkerített füves udvarrész. Napi négyszeri étkezést biztosítunk. Az étlapot dietetikus állítja össze. Korszerű táplálkozás figyelembe vételével, sok gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű lisztből készült pékárut tartalmaz az étrend. Az ételek saját főzőkonyhánkon készülnek. A gyermekeknek lehetőséget teremtünk a szokatlan új ízek megismerésére, valamint biztosítunk különböző étel allergiás étrendet.
Egy csoportszobába 12 fő kisgyermek gondozása, nevelése történik, 2 fő szakképzett kisgyermeknevelővel.

A kisgyermeknevelőink kiegyensúlyozott munkáját nagyban segíti a bölcsődei dajka. Munkájával megteremti mindazt a higiénés környezetet, rendet, tisztaságot, amely szükséges a gyermekek gördülékeny ellátása során. 3 gyermekcsoportunkba 14 gyermeket fogadhatunk, abban az esetben, ha a bent lévők és az érkező gyermekek is betöltötték 2. életévüket.

A bölcsőde olyan szolgáltató intézmény, amely a családi nevelést segítve napközbeni ellátást nyújt 20 hetestől 3 éves korig az egészséges, illetve 20 hetestől 6 éves korig a sajátos nevelési igényű és korai fejlesztésre jogosult gyermekek számára.
A gyermek fizikai- és érzelmi biztonságának és jóllétének megteremtését, feltétel nélküli szeretetet, tapasztalatszerzési lehetőséget, a nemzetiségi/etnikai hovatartozás tiszteletben tartásával, az identitástudat kialakulásának segítésével harmonikus fejlődést biztosít.

A hátrányos helyzetű családok gyermekei esetében kiemelt a hátrányok és következményeik enyhítésére törekvés, szükség esetén más intézményekkel, szervezetekkel, szakemberekkel együttműködve. Mindezek segítik az egyenlő esélyekhez jutást, a társadalmi beilleszkedést.

A bölcsőde a családi nevelés értékeit, hagyományait és szokásait tiszteletben tartva és lehetőség szerint erősítve vesz részt a gyermekek nevelésében, gondozásában. A gyermek személyi és tárgyi környezetének állandósága (saját kisgyermeknevelő rendszer, csoport és hely állandóság) növeli az érzelmi biztonságot, alapul szolgál a tájékozódáshoz, a jó szokások kialakításához.

Intézmény célja

A bölcsőde olyan szolgáltató intézmény, amely a családi nevelést segítve napközbeni ellátást nyújt 20 hetestől 3 éves korig az egészséges, illetve 20 hetestől 6 éves korig a sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre és gondozásra jogosult gyermekek számára. A gyermek fizikai- és érzelmi biztonságának és jóllétének megteremtését, feltétel nélküli szeretetet, tapasztalatszerzési lehetőséget és harmonikus fejlődést biztosítja.

A valamilyen kisebbséghez tartozó gyermekek esetében fontos a nemzetiségi/etnikai hovatartozás tiszteletben tartása, az identitástudat kialakulásának segítése.
A csoportban gondozható, nevelhető sajátos nevelési igényű, illetve korai fejlesztésre jogosult gyermekek esetében pedig a cél, hogy minél fiatalabb életkortól kezdve a gondozásba ágyazott fejlesztés formájában segítsük a habilitációt és a rehabilitációt.
A hátrányos helyzetű, a szegény és a periférián élő családok gyermekei esetében a hátrányok és következményeik enyhítésére törekvés, szükség esetén más intézményekkel, szervezetekkel, szakemberekkel együttműködve. Mindezek segítik az egyenlő esélyekhez jutást, a társadalmi beilleszkedést.

Bölcsődébe felvehető minden olyan gyermek, akinek szülei, nevelői, gondozói
  • munkavégzésük - ideértve a gyermekgondozási díj folyósítása melletti munkavégzést is -,
  • munkaerő-piaci részvételt elősegítő programban, képzésben való részvételük,
  • betegségük vagy egyéb ok miatt napközbeni ellátásukról nem tudnak gondoskodni.


A gyermekek napközbeni ellátását különösen az olyan gyermek számára kell biztosítani, akiknek:
  • szülője rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult és igazolják, hogy munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban állnak
  • akinek fejlődése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szüksége,
  • akit egyedülálló vagy időskorú személy nevel,
  • akinek a szülője, gondozója szociális helyzete miatt az ellátásról nem tud gondoskodni.


A bölcsőde végezheti a sérült gyermekek korai habilitációs és rehabilitációs célú gondozását is a gyermek hatéves koráig.
A gyermek bölcsődébe történő felvételét a szülő beleegyezésével kezdeményezheti még a körzeti védőnő, a házi gyermekorvos, család- és gyermekjóléti szolgálat, a gyámhivatal.


Az intézmény feladata

 A bölcsőde feladata a három éven aluli gyermekek gondozása-nevelése, testi-szellemi fejlődésének segítése az életkori és egyéni sajátosságok figyelembevételével. Bölcsődébe felvehető minden olyan kisgyermek, akinek szülei valamilyen ok miatt nem tudják biztosítani napközbeni gondozását.

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény kiemeli olyan kisgyermek – szociális vagy egyéb ok miatti – felvételi lehetőségét, akinek egészséges fejlődése érdekében szükséges a bölcsődei gondozás, nevelés.

Az intézményünk a szakmai munkát az 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról, valamint a 15/1998. (IV.30.) NM rendelet, illetve a Bölcsődei Nevelés-Gondozás Országos Alapprogramja és az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiadott Módszertani Levelekben előírtaknak megfelelően végezzük, kiegészítve ezeket a helyi sajátosságokkal, bölcsődénk arculatát megjelenítő Szakmai Programjában megfogalmazott előírásokkal.

Szakmai Programunkban megfogalmazásra kerülnek a bölcsődei nevelés alapelvei.  Szakmai tevékenységünk során kiemelten érvényesítjük az egyéni bánásmód elvét, biztosítva a rendszerességet, az aktivitást, az önállóságra nevelést, az állandóságot, az ismeretszerzés és élményszerzés lehetőségét.

A nevelési év egésze folyamán törekszünk arra, hogy lehetőség szerint több közös, gyermek-szülő- kisgyermeknevelő programot szervezzünk, amelyek a bölcsőde-család kapcsolatának erősítését szolgálják, valamint a bölcsőde nyitottsága okán a szülők is betekintést nyerhetnek gyermekeik mindennapjaiba, munkánkba.

Az együttnevelés során a családi nevelés értékeit, hagyományait és szokásait tiszteletben tartva és lehetőség szerint erősítve veszünk részt a gyermekek nevelésében-gondozásában, illetve szükség esetén lehetőségeinkhez mérten törekedve a családi nevelés hiányosságainak kompenzálására, korrigálására.
Az intézmény törekszik a feladatok színvonalas megvalósítására, a minőségi szakmai munkára és a folyamatos képzésre, önképzésre.







Hitvallásunk szerint:

„A gyermekek olyanok, mint a virágok.
Az egyiket sokat kell öntözni, a másikat csak ritkán szabad.
Az egyik a sok napot kedveli, a másik árnyékos helyen is virágzik.
Vannak könnyen alkalmazkodók és érzékenyebbek.
Ha mindegyikkel ugyanúgy bánok, az egyik kivirul, a másik elszárad.
Mindegyiknek van levele, szára, virága – hasonlóak, de mégis különbözőek.
Mindegyikük gondoskodásra éhezik, egyéni bánásmódra.
Nem attól fejlődnek, hogy mellettük ülök egész nap, hanem attól, hogy a számukra megfelelő gondoskodást kapják.
Van köztük árvácska, petúnia, muskátli, leander, krókusz, kardvirág és rózsa.
Az egyik hamarabb nyílik ki, a másik később, de mindegyik különleges, mindegyik egyedi.
Nem hasonlíthatom össze őket egymással.
Nem jobb a hatalmas kardvirág, mint az apró árvácska.
Csak más.
Nem erőltethetem, hogy virágozzék hamarabb a rózsa, hiszen az árvácska már rég kibújt, most már neki is itt lenne az ideje.
Csak annyit tehetek, hogy megismerem őket,
rájövök, hogyan érzik a legjobban magukat a kertemben,
a nekik megfelelő, egyéni módon gondoskodom róluk,
és gyönyörködöm bennük,
ahogyan nőnek, erősödnek,
kivirágzanak.”

Friedrich Fröbel